عملیات کربلا4

بسم رب الشهداء و الصدیقین


عملیات کربلای 4

براساس راهبرد نظامی ارائه شده از سوی سپاه پاسداران به مسئولین کشور، برای نیل به پیروزی در جنگ می بایست در جبهه جنوب، جاده های شمالی و جنوبی بصره و نیز در جبهه شمالی، جاده های مواصلاتی کرکوک به بغداد قطع و یا تهدید شوند و در نتیجه، صدور نفت عراق به خارج کاملا قطع گردد و سپس حرکت اصلی به سمت بغداد آغاز شود.

بر همین اساس، محاصره و سپس تصرف شهر بصره به عنوان هدف عملیات اصلی سپاه پاسداران در سال 1365 مورد توجه قرار گرفت که برای تحقق آن به کارگیری حدود 500 گردان و آن هم از سه محور ضرورت یافت لیکن به دلیل مشکلاتی همچون ضعف امکانات نظامی تنها یک محور – به عنوان تنها راه باقی مانده جنگ در جبهه جنوب – انتخاب شد.

به عبارت دیگر، پس از حذف دو محور احاطه ای (هور و فاو) منطقه شلمچه و ابوالخصیب به منظور انجام عملیاتی بزرگ و سرنوشت ساز برگزیده شد.

karbala4(abikhaki).jpg

اهداف عملیات

تصرف شهر بصره و تهدید جاده صفران – بصره

منطقه عملیات

منطقه عملیاتی ابوالخصیب و شلمچه دارای ارزش ها و ویژگی های مهم سیاسی و نظامی است و می توان آن را مهم ترین منطقه عملیاتی در جبهه جنوب دانست.

مرکز این منطقه، نخلستان های اطراف اروندرود – حد فاصل جزیره بلجانیه تا بصره است – که عرض آن 4 تا 5 کیلومتر و طول آن حدود 15 کیلومتر می باشد.

زمین منطقه عملیاتی از دو جهت دارای خصوصیات مهمی می باشد:

1- وجود نهرها و کانال های کشاورزی که عمق مناسبی دارد و از آن ها می توان برای پدافند استفاده کرد.

2- جناحین منطقه عملیاتی که از شمال به آب گرفتگی شلمچه و کانال ماهی گیری و از جنوب به خور زبیر و زمین های باتلاقی اطراف آن منتهی می شود و دشمن در آن قدرت پاتک ندارد.

استعداد دشمن

شمال منطقه عملیاتی در حوزه استحفاظی سپاه سوم و جنوب آن در حوزه استحفاظی سپاه هفتم عراق قرار داشت. لشکر 11 پیاده از سپاه سوم و لشکر 15 پیاده از سپاه هفتم در منطقه حضور داشتند. در ذیل اسامی کلیه یگان هایی که قبل و حین عملیات در منطقه حضور یافتند، آورده شده است:

یگان های پیاده

تیپ های 19، 22، 104، 111، 802 ، 805، 107، 102، 702، 420، 421، 429، 45، 112، 47، 23، 238، 436، 802، 501، 402، 117 و 28

یگان های زرهی

تیپ های 16، 30 و یک گردان مستقل

یگان های مکانیزه

تیپ های 25 و 8

گارد ریاست جمهوری

تیپ های 2 و 4 از لشکر1 کماندویی و تیپ های 7 و 8 از لشکر 2 پیاده

نیروی مخصوص

تیپ های 66 و 68

کماندو

تیپ4 کماندویی ستاد کل و گردان کماندویی لشکر 26

جیش الشعبی

قاطع 58 المثنی

قوای خودی

هدایت فرماندهی عملیات بر عهده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران بود و چهار قرارگاه عملیاتی نیز اجرای آن را بر عهده داشتند.

قرارگاه نجف هدایت نیروهای زیر را به عهده داشت :

لشکر 19 فجر

لشکر 5 نصر

لشکر 17 علی ابن ابی طالب (ع)

لشکر 155 ویژه شهدا

تیپ 21 امام رضا (ع)

تیپ 57 حضرت اباالفضل (ع)

تیپ 12 حضرت قائم (ع)

4 گردان توپخانه

قرارگاه قدس و لشکر 25 کربلا هدایت نیروهای زیر به عهده داشتند

لشکر 41 ثارالله (ع)

لشکر 10 سید الشهدا(ع)

4 گردان توپخانه

قرارگاه کربلا

لشکر 27 محمد رسول الله (ص)

لشکر 14 امام حسین (ع)

لشکر 8 نجف اشرف

لشکر 31 عاشورا

تیپ 44 قمربنی هاشم (ع)

لشکر 32 انصار الحسین (ع)

4 گردان توپخانه

قرارگاه نوح هدایت نیروهای زیر را به عهده داشت

لشکر 7 ولی عصر (عج)

تیپ 33 المهدی (عج)

تیپ 18 الغدیر

ناو تیپ امیرالمومنین (ع)

4 گردان و 1 آتش بار توپخانه

هم چنین، دو تیپ توپخانه تحت امر قرارگاه مرکزی بودند

تیپ 63 خاتم الانبیاء (ص) با 4 گردان و 2 آتش بار

تیپ 15 خرداد با 4 گردان و 2 آتش بار

ضمناً از مجموع 352 گردان مورد نیاز، حدود 250 گردان آماده گردید که یگان های عمل کننده هر یک بین 7 تا 24 گردان را سازماندهی کرده و در خود جای دادند.

طرح عملیات

چهار منطقه شلمچه، ابوالخصیب، مقابل ام الرصاص و جزیره مینو – به این دلیل که به لحاظ مانور، آتش، عقبه و پشتیبانی به هم وابسته اند – برای انجام این عملیات بزرگ انتخاب گردید. بر همین اساس، هر یک از چهار منطقه فوق به عنوان خط حد یک قرارگاه عملیاتی تعیین شد:

قرارگاه نجف: از شمال پنج ضلعی شلمچه تا جزایر بوارین و ام الطویله پیشروی در محور شلمچه

قرارگاه قدس: انجام حرکت اصلی عملیات با عبور از تنگه ام الرصاص – بوارین و پیشروی در محور پتروشیمی و ابوالخصیب.

قرارگاه کربلا: مقابله با پاتک دشمن از مقابل جزیره ام الرصاص، تامین کل منطقه و پیشروی تا جاده دوم و سوم.

قرارگاه نوح: تامین جناح چپ و پیشروی در مقابل جزیره مینو.

هم چنین، یگان های تحت امر این قرارگاه ها می بایست طی شش مرحله به اهداف نهایی خود – از شمال به تنومه و از جنوب به پشت کانال بصره برسند.

شرح عملیات

عملیات می بایست در ساعت 22:30 مورخ 1365/03/10 آغاز شود. به همین خاطر غواص های خودی ساعاتی قبل به درون آب رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان، نیروهای دشمن که کاملا آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیروهای خودی شلیک می کردند. در مجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرار گرفته بود و قبل از هر دستوری یگان ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می کردند. در این حال، رمز عملیات (یا محمد) حدود ساعت 22:45 اعلام شد و نیروهای عمل کننده فقط توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ کنند و در بعضی مناطق نیز به صورت موضعی رخنه نمایند.

در مقابل، نیروهای دشمن با پرتاب پی در پی منور و اجرای چند مورد بمباران کنار نهر عرایض (عقبه برخی از یگان ها) و هم چنین اجرای آتش موثر روی رودخانه اروند، عملا سازمان غواص ها و نیز نیروهای موج دوم و سوم را به هم زد. به طوری که نیروهای یگان های مجاور بعضا پراکنده شده و اغلب نمی توانستند روی هدف عمل نمایند.

یکی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام الرصاص و نوک بوارین بود که به رغم تلاش بسیاری که برای تصرف آن انجام شد، به خاطر هوشیاری دشمن امکان ادامه درگیری از میان رفت. دشمن با شلیک پرحجم تیربار روی آب، از عبور نیروها از تنگه ام الرصاص – بوارین جلوگیری کرد. مضافا به این که به خاطر حساسیتی که دشمن نسبت به ام الرصاص داشت، در پدافند آن از 9 رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره می برد، به طوری که هرگاه از هر خط عقب رانده می شد، در خط بعدی که نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می کرد.

در این حال، با توجه به هوشیاری دشمن، امکان ادامه عملیات میسر نبود، لذا به منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی، از ادامه نبرد اجتناب شد.

نتایج عملیات

میزان تلفات و ضایعات وارده بر دشمن به شرح ذیل می باشد:

حدود 8000 کشته و زخمی

حدود 60 اسیر

انهدام حدود 70 دستگاه زرهی، مکانیزه و خودرو

انهدام تعداد زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عملیات: کربلای‌ 4 (آبی‌ - خاکی)

زمان‌ اجرا: 1365/03/10

مدت‌ اجرا: 2 روز

تلفات‌ دشمن‌: ۷۰۶۰ کشته، زخمی‌ و اسیر

رمز عملیات: محمد رسول‌ الله

مکان‌ اجرا: جزایر دهانه‌ شمال‌ غربی‌ خلیج‌ فارس‌ - جنوبی‌ترین‌ محور جنگ‌

ارگان‌های‌ عمل‌کننده: رزمندگان‌سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌

اهداف‌ عملیات: تهدید شهر بصره‌ از سمت‌ جنوب‌ و تصرف‌ جزیره‌ ام‌ الرصاص‌ و ابوالخطیب‌ عراق‌ و محاصره‌ نیروهای‌ دشمن‌ در شبه‌ جزیره‌



محمد درودیان، راوی عملیات کربلای 4 که در زمان عملیات در کنار محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران حضور داشت، در وبلاگ شخصی خود علت لو رفتن عملیات کربلای 4 را مورد بررسی قرار داده است. به نظر وی، با وجود نقش و اهمیت اطلاعات لو رفته در عملیات کربلای 4، مسئله اساسی، توانمندی نظامی عراق برای مقابله با این عملیات است که تاکنون به آن توجه نشده است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که نمی‌توان علت شکست عملیات را به یک عامل اطلاعاتی و لو رفتن عملیات محدود کرد.

متن کامل این نوشته در ذیل آمده است:

 


 

در یادداشت اخیر درباره اهمیت عملیات کربلای چهار و جایگاه آن در روند جنگ، به اظهار نظر سردار رضایی فرمانده پیشین کل سپاه اشاره کردم که در واکنش اولیه به نتایج پیشروی نیروها، بسیار آرام گفت: «عملیات از رده به‌کلی سری لو رفته است.» غیر از من که در کنار ایشان نشسته بودم و گزارش‌ها را ضبط و ثبت می‌کردم، افراد حاضر متوجه این واکنش نشدند. در همان زمان، این موضوع را در گزارش‌ها نوشتم، ولی نسبت به ضبط آن اطمینان کامل ندارم.

  با گذشت بیش از 30 سال از این واقعه، اخیراً مسئله قابل توجه برای خودم این است که؛ با نظر به اهمیت عملیات و نتایج آن، چرا علت این اظهار نظر را از ایشان در همان زمان و با اتمام عملیات سؤال نکردم؟ شاید شرایط حاکم بر فضای قرارگاه فرماندهی، به دلیل شکست عملیات کربلای چهار و سایر ملاحظات دیگر بوده است. در این صورت برای روشن شدن علت شکست باید دراین‌باره پرسش می‌کردم. درعین‌حال در عملیات کربلای پنج که به‌عنوان راوی کنار ایشان بودم و عملیات پیروز شد، چرا باز هم پرسش نکردم؟ آیا این موضوع متأثر از تفکر تاریخی به جنگ، به جای نگرش نظامی- استراتژیک نبوده و همچنان نیست؟

   عملیات کربلای چهار به‌عنوان یک عملیات سرنوشت‌ساز، به دلیل هوشیاری دشمن شکست خورد، حال آنکه پیروزی در این عملیات در تداوم پیروزی در فاو، می‌توانست روند جنگ را تغییر دهد؛ همچنین  احتمال پایان دادن به جنگ وجود داشت. با ادامه جنگ و بن‌بست نظامی در جنوب، استراتژی ادامه جنگ در شمال‌غرب طراحی شد که مهم‌ترین عملیات آن والفجر 10 در حلبچه بود. پس از آن عراق به فاو حمله کرد و موجب تغییر در موازنه نظامی و تصمیم‌گیری ایران برای اتمام جنگ شد. حال با نظر به اهمیت عملیات کربلای چهار، چرا تاکنون هیچ‌گونه تحقیق مستقلی درباره علت شکست عملیات، از جمله علت لو رفتن آن، صورت نگرفته است؟

   به نظرم مسئله اصلی، شیوه تفکر درباره جنگ و نتایج آن است. چنان‌که با گذشت 30 سال از اجرای عملیات و تلاش‌های تحقیقاتی انجام شده، همچنین توجه مناسبتی به عملیات‌ها ازجمله کربلای چهار، همچنان به‌جای بررسی مسائل اساسی جنگ و پاسخ به پرسش‌های آن، رویکرد تبلیغاتی و مناقشه‌آمیز درباره نقش افراد، یگان‌ها و سازمان‌ها در جنگ، به وجه غالب تبدیل شده است. چنین وضعیتی سبب شده است که حتی انتشار خبر واکنش فرمانده سپاه به نتایج عملیات نیز هیچ پژواکی نداشته باشد؛ چنان‌که طی سه دهه گذشته نیز پرسش درباره این موضوع صورت نگرفته است.

   درعین‌حال بررسی عملیات کربلای چهار، تنها در آثار سپاه و اظهارات فرماندهان آن، بازتاب داشته است؛ زیرا این عملیات در تداوم تدبیر آقای هاشمی به‌عنوان فرمانده عالی جنگ، مبنی بر اجرای عملیات مستقل و در مناطق جداگانه توسط سپاه و ارتش، پس از عملیات بدر اتخاذ شد. سپاه نیز در همین چارچوب، عملیات فاو را انجام داد و پس از آن، درگیر عملیات کربلای چهار شد.

   در آثار سپاه برای نخستین بار علت لو رفتن عملیات، استفاده عراق از اطلاعات ارسال شده از سوی آمریکا ذکر شده است. (فاو تا شلمچه- 1381- چاپ چهارم- ص 115- 116) اظهارات مقامات رسمی عراق پس از عملیات کربلای چهار، بیانگر هوشیاری کامل عراق از تاکتیک ویژه عملیات کربلای چهار بود. چنان‌که عدنان خیرالله وزیر دفاع وقت عراق یک هفته پس از عملیات کربلای چهار، به اهداف ایران مبنی بر قطع ارتباط میان سپاه سوم و هفتم اشاره می‌کند و می‌گوید:

«علت شکست کنونی این است که ما آماده بودیم و نقشه‌های لازم را طرح کردیم ... و از درس‌های فاو استفاده نمودیم.» (همان ص 117)

وی سپس خطاب به آمریکایی‌ها می‌گوید:

«ما به خاطر این اطلاعات از آنها تشکر می‌کنیم.» (همان)

توضیح وزیر دفاع عراق از اهداف ایران بیانگر صحت سخنان سردار رضایی درباره لو رفتن عملیات از رده به‌کلی سری است.

   با فرض اینکه عراق مبتنی بر اطلاعات ارسالی از سوی آمریکایی‌ها و سایر منابع احتمالی، از هوشیاری کامل برخوردار بود، ولی مسئله مهم و فراتر از داشتن اطلاعات، استفاده عراق از اطلاعات برای مقابله با حمله قوای نظامی ایران است. چنان‌که عدنان خیرالله اشاره کرده است، عراق از تجربه عملیات فاو استفاده کرد. با این توضیح و برابر شواهد و قرائن و اسناد موجود، درواقع عراق با استفاده از اطلاعات دریافتی و استفاده از تجربه عراق در عملیات فاو، از توانایی مقابله با عملیات کربلای چهار برخوردار شده بود.

   با وجود نقش و اهمیت اطلاعات که هنوز مشخص نیست حاوی چه مواردی بوده و چگونه جمع‌آوری و در اختیار عراق قرار گرفته است، مسئله اساسی، توانمندی نظامی عراق برای مقابله با عملیات کربلای چهار است که تاکنون به آن توجه نشده است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که نمی‌توان علت شکست عملیات را به یک عامل اطلاعاتی و لو رفتن عملیات محدود کرد. با این توضیح حتی اگر عراق اطلاعات کامل، در سطح به‌کلی سری هم نداشت، در صورت هوشیاری نسبی و استفاده از تجربه عملیات فاو، احتمالاً می‌توانست حتی در صورت عبور قوای نظامی ایران از رودخانه اروند، با آنها مقابله و مانع از تصرف و تثبیت منطقه، همانند عملیات فاو شود.


روابط عمومی هیأت عاشقان ثارالله مأمونیه

پیروزی تاریخی

بسمه تعالی



تیم ملی والیبال ایران نخستین شکست تیم ملی آمریکا، مدافع عنوان قهرمانی لیگ جهانی را مقتدرانه در تهران  و با نتیجه ۳-۰ رقم زد.

سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران مملو ازهوادارانی بود که برای تماشای مسابقه والیبال ایران و امریکا از هفته ششم لیگ جهانی ۲۰۱۵ از ساعتی قبل تمام صندلی‌ها و سکوها را پر کرده بودند. حتی جای سوزن انداختن هم در سالن نبود.

با فریادهای ایران ایران هزاران تماشاگر جو عجیبی بر سالن حاکم شده بود. ملی پوشان ایران با پیراهن سرخ برابر سفید و سورمه‌ای پوشان آمریکا به میدان رفتند.

ملی پوشان کشورمان در این مسابقه در سه ست متوالی و با امتیازهای ۲۵ بر ۱۹، ۲۹ بر ۲۷ و ۲۵ بر ۲۰ به پیروزی رسیدند تا سه امتیاز شیرین از آمریکا، قهرمان لیگ جهانی سال ۲۰۱۴ کسب کنند.

هیأت عاشقان ثارالله مأمونیه پیروزی ارزشمند ملی پوشان کشورمان در برابر ایالات متحده امریکا تبریک عرض می نماید

روابط عمومی هیأت عاشقان ثارالله مأمونیه


آب بازی در اولین روز ماه مبارک رمضان

بسمه تعالی

صدها نفر دختر و پسر عمدتا زیر 20 سال در پاسخ به فراخوان شبکه های اجتماعی به تجمع در دو پارک عمومی در فردیس و کرج با آب بازی مختلط و روزه خواری در ملا عام حرمت نخستین روز ماه مبارک رمضان را شکستند و این درحالی است که نهادهای مسئول علیرغم اطلاع قبلی از این تجمع، به هیچ وجه اقدام پیشگیرانه و قاطعی انجام ندادند و تنها نظاره گر این فضا بودند.

نیروی انتظامی تشکر تشکر

 
قبح شکنی صدها دختر و پسر کرجی در ملأ عام

این همایش هنجارشکنانه در پارک ایران زمین کرج و پارک تندرستی فردیس با حضور صدها دختر و پسر شکل گرفت و خانواده های بسیاری در پارک شاهد این رفتار نامناسب بودند و بعضأ مورد مزاحمت و نا امنی قرار گرفتند.
 
قبح شکنی صدها دختر و پسر کرجی در ملأ عام

این گزارش حاکی است تعداد زیادی از اراذل و اوباش با شرکت در این تجمع و با سوء استفاده از اختلاط موجود و عدم برخورد قاطع، تقریبا فضا را در دست گرفته و اقدام به اعمال منافی عفت و هنجار شکنانه کردند. سیگار کشیدن و آب خوردن در میان مردم روزه دار که در اطراف برنامه نظاره گر بودند بسیار نمود داشت.
 
نکته قابل تامل و سوال برانگیز اینجاست که چرا یک همایش هنجارشکنانه اینچنینی به راحتی و با یک فراخوان شبکه اجتماعی با این گستردگی و جمعیت 700 تا 1000 نفری در استان شکل میگیرد و هیچ مانعی برای برگزاری آن به وجود نمی آید.
 
برگزاری همایش آب بازی مختلط در کرج به راحتی آب خوردن! + تصاویر
 
با توجه به اینکه استاندار و فرماندار کرج از روزها قبل در جریان این اجتماع در پارک ایران زمین بودند و با سابقه ای که طی سالهای گذشته  در این پارک وجود داشت و احتمال گستردگی آن به شدت وجود داشت حتی در یک اقدام ابتدایی اقدام به قطع آب پارک و جلوگیری از این تجمع هنجارشکنانه آنهم در ابتدای ماه رمضان نیز ننمودند؛ حال آنکه هفته گذشته برای مجوز همایش مردمی "به غرب باج نمیدهیم"  سنگ اندازیهای بسیاری را شاهد بودیم؛ طوری که مسئولین اجرایی این همایش هفت خان رستم را گذراندند تا بتوانند آن را برگزار کنند. مصاحبه های برخی مدیران استانداری و موضع گیری های رسمی و غیر رسمی استانداری البرز و فرمانداری کرج موید این موضوع است.
 
البته ذکر این مطلب هم ضروری است که در همایش مشابه در پارک "تندرستی" فردیس که همزمان برگزار میشد با دخالت مستقیم و قاطع ناجا از گستردگی و ادامه آن جلوگیری به عمل آمد(نیروی انتظامی تشکر تشکر)، ولی در پارک "ایران زمین" عظیمیه وضعیت کاملا متفاوت بود و در عین شگفتی هیچ اقدام عاجل و بازدارنده ای انجام نشد.
 
 
 کجایند مسئولین فرهنگی و داعیه داران حفظ ارزشها و شعائر دینی !؟

برگزاری همایش آب بازی مختلط در کرج به راحتی آب خوردن! + تصاویربرگزاری همایش آب بازی مختلط در کرج به راحتی آب خوردن! + تصاویر

برگزاری همایش آب بازی مختلط در کرج به راحتی آب خوردن! + تصاویر

برگزاری همایش آب بازی مختلط در کرج به راحتی آب خوردن! + تصاویر

برگزاری همایش آب بازی مختلط در کرج به راحتی آب خوردن! + تصاویر

برگزاری همایش آب بازی مختلط در کرج به راحتی آب خوردن! + تصاویر


قابل توجه نیروی محترم انتظامی که بیانیه صادر فرمودند و علناً اعلام کردند که برخورد خواهد شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
روابط عمومی هیأت عاشقان ثارالله مأمونیه

دعای ندبه

بسم الله الرحمن الرحیم

به آگاهی همه دوستان ارجمند می رساند که دعای ندبه هیأت عاشقان ثارالله مأمونیه کمافی السابق در مسجد صاحب الزمان برگزار می گردد. این مراسم بعد از نماز صبح به امامت حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه محترم شهر با نوای مداحان برقرار است. لذا از همه دوستان دعوت به عمل می آید که در این مراسم پرفیض شرکت نمایند.

روابط عمومی هیأت عاشقان ثارالله مأمونیه

حلول ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم





با توجه به اینکه می‌توان گفت خدای متعال با تمام فضل و رحمت خود از بندگانش میزبانی می‌کند، همگان در این مدت می‌توانند اگر نقص و قصوری در گذشته خویش داشته‌اند، آنها را اصلاح کرده و بر سر این خوان الهی از برکات عظیمی که در آن وجود دارد بهره ببرند و در مسیر بندگی حق تعالی یک شبه ره صد ساله را بپیمایند.

در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) علت نام گذاری ماه مبارک رمضان به «رمضان» اینگونه بیان شده است.

«این ماه را» رمضان «نامیدند چون گناهان را می‌زداید.»

«رمضان» نام خدا
در برخی احادیث آمده است که «رمضان» یکی از نام‌های خدای سبحان است و نهی شده است که آن را بدون احترام و افزودن واژهٔ «ماه» به کار ببرند.
رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند:
«نگویید» رمضان «چون» رمضان «یکی از نام‌های خدای تعالی است. بلکه بگویید» ماه رمضان. "

نام‌های ماه رمضان
برخی از اوصاف و نام‌های این ماه مبارک اشاره به عظمتی دارد که خداوند متعال برای این ماه قرار داده است، مانند: ماه خدا، ماه میهمانی خدا، ماه نزول قرآن، ماه برکت، ماه رحمت، ماه آمرزش و….
دستهٔ دوم این نام‌ها اشاره به وضعیت اخلاقی مومنان دارد که سبب ارتقای وجودی و تعالی معنوی آنان می‌شود مانند ماه پاک کننده، خالص سازی، صبر، توبه، بازگشت، استغفار، اطاعت، مسابقه.
دسته سوم نام‌های ماه مبارک رمضان نیز به وظایف عبادی بزرگی که مومنان در کنار روزه این ماه باید به آن بپردازند اشاره می‌کند مانند ماه تلاوت قرآن، نماز، دعا، عبادت و ماه بهار قرآن.
دسته چهارم از اسامی ماه رمضان به برخی از وظایف مومنان نسبت به دیگران اشاره می‌کند که باید در این ماه توجه جدی به آنها داشت. مانند ماه مسلمانی، مساوات، همدردی و بهار فقیرانه.
از توجه به این اسامی متعدد ماه مبارک رمضان متوجه می‌شویم وظایف اجتماعی انسان با وظایف فردی او آمیخته است چنانکه دستورات شرعی با وظایف اخلاقی پیوند نزدیکی دارد و رعایت همه این جوانب ضروری است.

اهمیت ماه رمضان
این ماه اهمیت خاصی نسبت به دیگر ماه‌های سال دارد و تنها ماهی است که نام آن در قرآن کریم آمده است.
ماه رمضان زمانی است برای راهنمایی مردم، بیان راه، روش هدایت و جدا ساختن حق از باطل، قرآن نازل شده است پس هر کس که این ماه را دریابد باید در آن روزه بگیرد و هر کسی بیمار و یا در سفر باشد باید به همان تعداد از روزهای دیگر را روزه بگیرد.
حضرت علی (ع) در خطبه خود در اولین روز از ماه مبارک رمضان فرمودند: « ای مردم، این ماه، ماهی است که خداوند بر ماه‌های دیگر برتری داده است همچون برتری ما خاندان اهل بیت (ع) بر دیگر مردم و ماهی است که درهای آسمان و درهای رحمت در آن گشوده شده و درهای دوزخ در آن بسته می‌شوند. این ماه شما همچون ماه‌های دیگر نیست، روزهایش برترین روزها و شب‌هایش برترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعت‌ها است. »

سه ویژگی ماه مبارک رمضان
ویژگی اول: ماه خدا
با آنکه تمام روزها و ماه‌ها، ماه خدا است و او مالک مطلق زمین، زمان، اوقات و احوال است اما خود آن مالک و قادر متعال بعضی روزها را همراه با لطف خاص برای بندگانش قرار داده است که در کلام اولیای دین از آنها به عنوان «ایام‌الله» تعبیر شده است.

ویژگی دوم: ماه میهمانی خدا
اگر ماه مبارک رمضان ماه خداست همهٔ کسانی که به خدا اعتقاد دارند و با قصد اطاعت فرامین الهی وارد این ماه می‌شوند میهمانان خدا هستند که دعوت الهی را برای روزه گرفتن و دوری از گناهان و توجه بیشتر به بندگی حق اجابت کرده و با قبول دعوت الهی بر سر سفره گستردهٔ رحمت حق نشسته‌اند و از غذاهای معنوی و ضیافت الهی بهره می‌برند.

ویژگی سوم: ماه رمضان آغاز سال
در روایت متعدد به این ویژگی ماه رمضان تاکید شده است که این ماه آغاز سال است.
به نظر علامه مجلسی اول سال بودن ماه محرم طبق قول مشهور عرب است و این امور می‌تواند به حساب اعتبارات مختلف تفاوت داشته باشد. پس ممکن است اولین سال شرعی، (در تقویم دینی و در زمینه شروع مناسک و اموردینی) رمضان بوده و اول سال عرفی، ماه محرم باشد.

برکات ماه رمضان
آمرزش گناهان از سوی خدای متعال، آزادی از آتش دوزخ، رحمت، اجابت دعا، به بند کشیده شدن شیطان، از جمله برکات ماه مبارک رمضان است.
رسول خدا (ص) در حدیثی می‌فرمایند:
«چون شب اول ماه رمضان می‌شود خداوند از آفریدگان هر که را بخواهد می‌آمرزد و چون شب بعد فرا رسد دو برابر آنان را می‌آمرزد، شب بعد (نیز) دو برابر همهٔ آنانی که آمرزیده و آزاد کرده است می‌آمرزد تا در آخرین شب ماه رمضان دو برابر آنچه در هر شب آزاد کرده است از آتش آزاد می‌کند. »
امام رضا (ع) می‌فرمایند:
«ماه رمضان، ماه برکت، رحمت، آمرزش، توبه و بازگشت به سوی خداست پس آنکه در این ماه آمرزیده نشود پس کدام ماه آمرزیده می‌شود؟»
در مورد اعمال ماه مبارک رمضان در مفاتیح الجنان اعمال زیادی ذکر شده است که خوانندگان گرامی را جهت خواندن و انجام این اعمال به مراجعه به این کتاب معرفی می‌نماییم، اما به طور کلی اعمال ذیل در ماه رمضان وارد شده است.
1- روزه که از واجبات بر مؤمنین می‌باشد. روزه وسیله‌ای است جهت تربیت روح و روان انسان. البته، روزه مختص بدن نیست بلکه روزه زبان، چشم، نفس، قلب، روح و سر نیز ضروری می‌باشد. روزه زبان عبارتست از: محافظت و نگهداری زبان از دروغ، غیبت، تهمت و امثال این‌ها.
روزه چشم عبارتست از: خودداری نمودن چشم از نگاه کردن به مناظر ممنوعه و حرام. روزه گوش عبارتست از: خودداری کردن از شنیدن سخنان لغو و بیهوده و غیبت و… روزه نفس که عبارتست از: ترک آرزوها و آمال دنیوی و ترک شهوات نفسانی، روزه قلب که عبارتست از: تخلیه قلب از محبت دنیا و زینت‌های آن. روزه روح عبارتست از: تخلیه آن از آرزوی نعمت‌های اخروی. روزه سر عبارتست از: قطع نمودن از غیرخدا و باز داشتن روح و روان از غیر او. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «روزه سپری در برابر آتش است. روزه بگیرید تا تندرست شوید. برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن‌ها روزه‌داری است.»

2- قرائت قرآن: در احادیث آمده است که ماه رمضان بهار قرآن است. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «با قرآن به استقبال قرآن بروید. ضمن اینکه ثواب قرائت یک آیه از قرآن در ماه مبارک رمضان برابر است با یک ختم قرآن در ماه‌های دیگر.»

3- دعا و استغفار: ماه رمضان ماه دعا و استغفار است. روایت شده که امام زین‌العابدین (ع) در این ماه جز به دعا و تسبیح و استغفار و تکبیر لب نمی‌گشود. چراکه طبق فرموده پیامبر (ص): «دعای روزه‌دار ردّ نمی‌شود.»

4- خواندن ادعیه مخصوص ماه مبارک رمضان که در هر روز و برای تعقیبات نماز وارد شد. مثل دعای یا علی یا عظیم… و دعای اللهم ادخل علی… و دعای افتتاح و دعای سحر و دعای افطار و…

5- غسل نمودن در این ماه که ثواب بسیار دارد.

6- خواندن نمازهای مخصوص ماه مبارک رمضان

7- افطار که از لحظات بسیار معنوی در ایام رمضان است. خداوند در این زمان هزار هزار کس یعنی یک میلیون نفر را در هر روز از ماه رمضان از آتش جهنم نجات می‌دهد. ضمناً یکی از اعمال پسندیده و خوب ماه رمضان افطاری دادن به روزه‌داران است که طبق روایت از امام صادق (ع) آمده است که افطاری دادن در ماه رمضان اجر کسی را دارد که 30 بنده مؤمن را آزاد کرده باشد.

8- سحر: پس از افطار، سحر هم از لحظات پر معنویت ایام رمضان می‌باشد که ادعیه و اعمال مخصوص دارد. در حدیثی آمده است که (حق تعالی و ملائکه صلوات می‌فرستند بر آن‌ها که استغفار می‌کنند در سحرها و سحری می‌خورند) خواندن نماز شب و نافله، دعا و استغفار و… هم از اعمال سحر می‌باشد.

9- نیکی در حق مؤمنان، صله رحم، رسیدگی به درماندگان و مستحقان، صدقه و انفاق، خواندن نمازهای واجب و مستحبی، صلوات بر پیامبر (ص)، دعا در حق مؤمنان و گذشتگان، قرائت قرآن و ادعیه، استغفار، یتیم نوازی و… از اعمال این ماه مبارک است.
امید است مؤمنان از این ماه پر برکت بهره کافی ببرند.

هیأت عاشقان ثارالله مأمونیه حلول ماه مبارک رمضان را به عموم مردم ایران اسلامی تبریک عرض می نماید.

روابط عمومی هیأت عاشقان ثارالله مأمونیه